Oavsett om du använder Twitter för att hålla kontakten med dina vänner eller Instagram för att lägga upp bilder från din senaste semester har du förmodligen hört talas om sociala medier. Sociala medier är ett utmärkt sätt att nå ut till en bred publik, och det är också ett utmärkt sätt att dela personliga ögonblick med vänner och familj. Du har förmodligen använt applikationer för sociala medier för att hitta likasinnade eller nätverka för karriärer.
Förutom att vara ett roligt sätt att få kontakt är applikationer för sociala medier ett utmärkt verktyg för företag. Genom att engagera kunder, marknadsföra produkter och tjänster och tillhandahålla kundservice är sociala medier ett viktigt verktyg.
Även om det kan vara utmanande att mäta resultatet av dina insatser i sociala medier kan du se hur långt dina inlägg når och hur många som är engagerade. Du kan också se vilka trender som påverkar dina följare. Se till att använda en samtalston i dina inlägg och förkorta längre former av innehåll till lättsmälta former. Reposta positivt innehåll regelbundet och håll ett öga på din analys för att identifiera vilket innehåll som fungerar bäst för din publik. Slutligen, övervaka dina konton och analyser ofta för att se till att du gör rätt saker.
Sociala medier har många användningsområden. Företag kan använda dem för att komma i kontakt med konsumenter, öka varumärkeskännedomen och engagera sig med kunder. Det ger också ett sätt att interagera med kunderna. Det gör det möjligt för företag att dela med sig av sina produkter och tjänster och engagera dem i samtal om dem. Med möjligheten att interagera direkt med konsumenterna har det förändrat dynamiken i marknadsföringen. Sociala medier gör det möjligt för företag att interagera med kunder, dela information och till och med bygga upp kundrelationer. Dessutom kan de göra reklamen effektivare och öka intäkterna.
5 viktiga saker att tänka på när du marknadsför dig på sociala medier
När det gäller att använda sociala medier i affärssammanhang är det bättre ju mer sammanhang desto bättre. Med tanke på att över 3 miljarder människor använder sociala medier finns det bokstavligen miljarder signaler som de skapar varje dag. Det är viktigt att förstå sammanhang och avsikt, eftersom människor använder olika sociala nätverk med olika tankesätt. Ditt innehåll måste återspegla detta och ha din målgrupp i åtanke. Nedan listas 5 viktiga saker att tänka på när du marknadsför dig på sociala medier. Läs vidare för att upptäcka hur du kan maximera ditt företags räckvidd och avkastning på investerat kapital.
Bevaka och lyssna på konversationer om ditt varumärke. Att övervaka konversationer på sociala medier och svara på relevanta omnämnanden är integrerade delar av varje marknadsföringsstrategi för sociala medier. Analyser av analyser av sociala medier hjälper dig att förstå var ditt varumärke får mest uppmärksamhet och vilka kanaler som bör prioriteras. Influencers är en utmärkt resurs för detta. När dessa influencers delar med sig av sina erfarenheter av ett varumärke på sin profil gör det ditt budskap mer minnesvärt. På så sätt kommer marknadsföringsstrategin att driva kunderna till att göra köpet eller prova produkten.
Postning regelbundet är viktigt för att upprätthålla top-of-mind-status på sociala medieplattformar. Ditt innehåll bör vara optimerat för dina målplattformar, vilket kommer att öka de organiska sökplaceringarna och driva på engagemanget. Inläggen bör planeras vid engageringsfärdiga tidpunkter för att maximera deras effektivitet. Marknadsföring i sociala medier kräver community management. Det är viktigt att bygga upp relationer med publiken, eftersom du på så sätt kan ta del av feedback och identifiera kvalitetspublik. Dessutom kan övervakning av din aktivitet i sociala medier hjälpa dig att optimera ditt innehåll för varje plattform.
Sociala medier – hur allt började
Sociala medier började i början av 1990-talet med NSFNET (National Science Foundation Network), ett digitalt nätverk som snart skulle bli det moderna internet och den första riktiga sociala medieplattformen 1997. Flera onlinekommunikationstjänster introducerades i takt med att Internet blev allt populärare, bland annat CompuServe och America Online, som gjorde det möjligt för användarna att chatta och lägga upp kommentarer i realtid. De tidiga versionerna av sociala medienätverk omfattade bloggnätverk och anslagstavlor samt sexgradersystemet, som gjorde det möjligt för användare att lägga upp profiler och kommentera andra användares bloggar. Kommentarsektionerna på Tumblr och andra plattformar var dock mycket begränsade och användarna var tvungna att använda e-postadresser från dem de kände för att kunna svara.
Det första steget i att använda sociala medier för företag är att ta reda på vilka plattformar som är mest populära bland din målgrupp. LinkedIn är ett professionellt nätverk och medlemmarna kan skapa egna nätverk. Pinterest, till exempel, är en visuell social kurationsplattform, och medlemmarna måste ge en kort beskrivning för varje bild de pinnar på webbplatsen. Om användarna gillar en bild kan de klicka på den för att se den ursprungliga källan. Sociala medier har blivit en viktig del av dagens marknadsföringsstrategi.
Sociala medier började som ett sätt att koppla samman människor och företag. Populariteten av smartphones och Internet gav upphov till nya sätt att kommunicera och köpa varor. Så småningom blev Facebook, Twitter och Google+ plattformar för att marknadsföra företag. Sociala medier gjorde det också möjligt för individer och organisationer att sprida idéer och evenemang. Om du inte redan är en del av revolutionen inom sociala medier är det dags att börja experimentera med kraften i dessa plattformar. Du kommer att bli förvånad över vad du kan göra med dem.